Blogopmaak

Beelddenkers

Nicole Helpt • mei 17, 2022

Wat zie jij? Ieder mens wordt geboren als beelddenker. We hebben namelijk nog geen woorden. We spreken nog geen taal. We zijn één groot sensitief wezen dat een veelvoud oppikt van geuren, kleuren, vormen, geluiden, gevoelens en sensaties. Alle zintuigen zijn nog even belangrijk.

De baby zoekt vlak na de geboorte op geur instinctief naar de borst, zonder dat het nog iets kan zien. Het baby brein is zeer kneedbaar; op basis van deeltjes informatie creëert het brein een beeld van het geheel; de moeder wordt herkend aan geur, kleur, klank, vorm, silhouet, gevoel. Wanneer het kindje in de wieg ligt en slechts een stukje ziet van een mouw, completeert het brein de rest van het beeld: Het kind herkent dit als de moeder!

Ook wij volwassenen doen dit nog ; wanneer we iets recht op ons af zien komen, zien we eigenlijk nooit het geheel, denk aan de voorkant van een auto, het vooraanzicht van een hand, of zoals bij deze foto die mijn buurvrouw me stuurde. Je ziet een hondenkop op pootjes, maar je weet dat er een lijf aanzit dat achter de kop zit, dus je brein puzzelt en verzint de rest erbij waardoor je het als een gezonde hond ziet. (geen dierlijk gedrocht met een groot hoofd op pootjes.)
En kun jij het beeld bovenaan herkennen? Het zijn de veren van een papegaai.




Een klein kind herkent ook een pluizenbolletje rechtsboven op de foto als een slapende poes, omdat het brein alle kanten en eigenschappen van ‘een poes’ in zich heeft opgenomen. Wat een fantastisch brein. Het vult zelfs aan wat het nog niet weet.
Je kunt begrijpen dat het brein dat in beelden denkt geen onderscheid maakt tussen een b en een p, d of q . Draai ze rond en het is precies hetzelfde. Hoezo zegt juf dat ze verschillend zijn?

De meeste mensen gaan als ze zo’n 4 jaar zijn een verschuiving maken naar een andere manier van waarnemen. Er komt taal bij en dat stimuleert een ander deel van het brein. Daardoor leren we werken met een concept. Zoals bijvoorbeeld een letter die in twee dimensies wordt weergegeven. En gaan we woorden begrijpen waar geen beeld bij hoort, zoals morgen, gisteren, of vandaag. Of geen, niet, de, het, een, omdat, waarom.


Zo’n 7 % van de kinderen kan deze verschuiving niet zomaar maken en blijft in het beelddenk-brein zitten.

Onder: Zeg HUIS en een woorddenker ziet het woord
huis geschreven terwijl een beelddenker een huis voor zich ziet.
Laat een beelddenker 'flits'lezen - een rijtje willekeurige woorden onder elkaar - en het zoekt automatisch naar een verband tussen de opgelezen woorden. Als er geen verband gevonden wordt, kan hij/zij niet verder lezen en wordt als 'minder ver in lezen' beoordeeld.



“Ik begreep niet waarom mijn dochter van 6 nog altijd geen puzzel kon afmaken. Ze begon goed aan de puzzel en bij de laatste 3 of 2 stukjes vond ze het goed. Ze verbaasde zich dat ze twee stukjes overhad. Ze had geen idee waar deze twee laatste stukjes hoorden. Ik dacht echt dat er iets raars met haar aan de hand was. Hoe kon ze niet weten hoe ze deze makkelijkste puzzelstukken neer moest leggen? Ze zag het gewoonweg niet.  Ik ben zelfs met haar naar een opticien geweest. Later begreep ik dat zij - als geniale beelddenker - de ontbrekende stukjes al in haar mind had ingevuld.  Ze zag de puzzel daardoor al als een compleet beeld. Ja, dan kun je je inderdaad verbazen; de puzzel is compleet en je houdt  twee  stukjes over.  Gek“


Het beelddenk brein is anders. Niet meer of minder, maar het werkt gewoon anders.
Een beelddenker maakt bij elk woord een plaatje.
Beelddenkers hebben wel 32 beelden per seconden terwijl een woorddenker maar  2-3 woorden per seconde heeft. 
Daarom is het hoofd van een beelddenker zo vol.  Een beelddenker draait een film af en zo is hij al vooruit op de zaken.  Rustig lezen is lastig omdat ze zich verliezen in details, dingen die niet kloppen, het verhaal niet verloopt zoals het scenario in zijn hoofd was dus moet dat gecorrigeerd worden  De vertraging bij het beelddenken zit vervolgens in het omzetten van woorden in beelden en daarna weer van beelden terug in woorden. … Luisteren in de klas is lastig omdat alles wat juf of meester zegt intern vertaald moet worden naar een beeld.  Dat kost tijd en missen ze vaak een stuk uitleg. Of soms worden de woorden te letterlijk genomen. Wanneer er taalkundig gevraagd wordt waar 'een zinsdeel op slaat', zien zij bijvoorbeeld een poppetje met een zinsdeel slaan, alsof het een hamer is.


             “Mijn zoon wilde aan tafel gaan. Zijn handen waren vies. Ik zei mijn zoontje zijn vieze handen te wassen in de wc.
               Hij liep weg en kwam toen terug… ‘Toch niet
in de wc?’ vroeg hij verbaasd.”


Voor veel beelddenkers is het moeilijk om vanuit hun visuele manier van denken  te functioneren in de vrij auditieve en talige maatschappij.

 

Enkele punten waar beelddenkers tegenaan kunnen lopen:

– concentratieproblemen
– zich anders voelen
– moeite hebben met lezen, rekenen, onthouden
– moeite hebben met samenwerken

-  weinig begrip van tijd
-  zich niet begrepen voelen
– een vol hoofd hebben
– gevoelig zijn
– moeite hebben met loslaten
– moeite hebben met verwerken
– faalangst
– onderpresteren
- compensatiegedrag


Talent
Beelddenken is een kwaliteit, een talent en zeker iets om trots op te zijn. Kijk maar naar Steve Jobs van Apple; hij introduceerde onder andere een visuele manier van presenteren die sindsdien leidend is, de natuurkundige Albert Einstein - hij zag het voor zich en hoefde daar alleen nog maar een formule naast te zetten, en Walt Disney - de eerste maker van tekenfilms. Het is vooral belangrijk om een beelddenker te leren hoe zijn/haar hoofd werkt en hoe hij deze optimaal kan gebruiken.

 
Meer leren over beelddenken?
Lees :
de Gids over Beelddenkende Kids – 80 praktische tips – door Sandra Kleipas

Ik denk in beelden, jij onderwijst in woorden - Jeffrey Freed
www.ikleeranders.nl  (van hen komt de afbeelding boven van de twee denkwijzen)



"Ik was aan het lezen met een groepje beelddenkers. De hoofdpersoon in het boek deed zijn schoenen uit . Een stuk verderop in het verhaal moest de hoofdpersoon vluchten door de jungle. Wij keken elkaar aan en zeiden: En zijn schoenen dan? Juist omdat we het voor ons zien, zien we de hele situatie voor ons. Wij 'lezen' ook wat er niet geschreven is. En we zijn in de war als er iets niet klopt in de tekst." 


door info 28 dec., 2023
Tranen zijn er om je te helpen
door Nicole Helpt 22 feb., 2022
DSM staat voor Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders. Het is het classificatiehandboek van psychiatrische stoornissen die gebruikt wordt op een diagnose te stellen bij psychische problemen. Regelmatig is het DSM boek in opspraak, omdat mensen al te vaak een verkeerd label krijgen.
door Nicole 17 feb., 2022
In de video wordt helder uitgelegd wat trauma is, en waarom het belangrijk is trauma aan te pakken. Met hypnotherapie zijn we in staat in één sessie je systeem te ontdoen van dergelijk trauma.
door Nicole 02 jan., 2022
Ze schreef me: “Dat dit mogelijk is, heeeel bijzonder! Ik ben hier heel dankbaar voor. Dankbaar dat ik dat in dit leven mag meemaken. En dankbaar dat jij op mijn pad bent gekomen om hiermee te helpen. "
door Nicole Zonderhuis 10 dec., 2021
Een goede band tussen moeder en kind is ontzettend belangrijk. Onderzoek wees uit dat de lange termijn effecten van slechte binding niet gering zijn. Een slechte hechting kan bijvoorbeeld leiden tot astma en dit is nog maar één voorbeeld. Maar wat is hechting en wat als je achteraf merkt dat er toch iets niet goed ging? Heb je dan gewoonweg pech? Nee!
door Nicole Zonderhuis 08 dec., 2021
Niet veel mensen weten dat bij vrouwen angststoornissen vaker voorkomen dan bij mannen en dat veel van deze angsten hun oorzaak hebben in gebruik van de anticonceptiepil.
door Nicole Zonderhuis 08 dec., 2021
Angst is heel gezond. Angst zorgt ervoor dat je wegrent in een gevaarlijke situatie. Angst wordt een probleem als het steeds vaker voorkomt in situaties die niet gevaarlijk zijn. Als angst je in het dagelijkse leven belemmert. Wanneer je sociale contacten vermijdt om het gevoel van angst te voorkomen. Dát is de angst waar je vanaf wilt. Gelukkig is daar goed wat aan te doen met behulp van hypnose .
door Nicole Zonderhuis 29 okt., 2021
Precies! Meer en meer onderzoek wijst uit hoe belangrijk onze gedachten zijn voor ons gedrag, onze gezondheid en algemeen welbevinden. Maar wat nu zo leuk is aan deze uitspraak van het tuintje, is dat we in de hypnose sessies echt gaan werken met dit beeld van het tuintje. In jouw tuintje plant je zelf zaden. Over het algmeen heb je die zelf uitgekozen. En dat zijn de bloemen die helemaal bij jou passen. Helaas zullen er in de eerste fases van je leven zaden worden geplant waar kwalijk onkruid uit groeit. Kwalijk, omdat het andere bloemen overwoekert, verdrukt en het zonlicht wegneemt. Het zijn meestal je ouders en opvoeders , juffen en meesters, ouders van je vriendinnetje etcetera, die dit onkruid zaaien. Vaak onbedoeld. Je kent dat wel, dat iemand in je jeugd iets heeft gezegd over jou wat je nog altijd herinnert. En soms, of heel vaak, heeft deze opmerking een heleboel gevolgen. De opmerking; "jij bent geen sporter", leidt ertoe dat je niet eens begint aan sporten want jij bent immers geen sporter. Een zin als "Dit hoef jij niet te weten" (als ouders iets moeten afhandelen met elkaar) kan blijvende imprint achterlaten. Terwijl je misschien zelf inmiddels ook al volwassen bent je blijf je het gevoel houden dat je niet mag horen wat er werkelijk speelt bij volwassenen. Maar ook de goedbedoelde tik van je moeder toen jij als kleine uk de beker hete thee wilde grijpen, kan onkruid opleveren. Er zo zijn vele voorbeelden. Vele voorbeelden in ieders leven. Dus is het tijd om te tuinieren in je geest. En dat betekent niet alleen onkruid snoeien, maar beter is het om het onkruid met wortel en al blijvend uit je tuintje te verwijderen. Hoe zou je dat vinden? Dan gaan we een regressie doen. En in een andere hypnose sessie veranderen we jouw perceptie over het gebeurde, zodat jouw gedachten bloemen worden in plaats van onkruid. Waar het om gaat is dat jij de baas bent over jouw tuintje. En dan zal jouw tuin bloeien zoals jij wilt. En een ieder die langskomt kan genieten van jouw bloemenpracht. Hoe mooi is dat?
door Nicole Zonderhuis 13 okt., 2021
Hulp krijgen wanneer je het het meest nodig hebt. Het klinkt zo logisch. Toch blijkt het moeilijk om juist op zo'n moment om hulp te vragen. Je herkent het vast. Je krijgt nieuws, iemand zegt iets en je blokkeert volledig. Het voelt of je doordraait, gek wordt, bevriest, je wordt overmatig boos of zelfs agressief, of het hoeft allemaal niet meer. Die stem van binnen die zegt dat je niets waard bent, dat het niets wordt met jou. Feitelijk onbelangri jk Gek is dat hè? We maken het allemaal wel eens mee. En soms weet je zelfs dat het om een futiliteit gaat, die er wel enorm inhakt. Dat kan veroorzaakt worden door de toon waarop je door een onbekende wordt aangesproken in de winkel, die je helemaal van slag maakt. Weet dan nu dat het niet gaat om deze persoon. Het gaat ook niet om wat iemand zegt. Want je kent hem niets eens. En waar het wel over gaat zal je feitelijk een worst zijn. Wat gebeurt er dan? Hoe kan het dan dat je toch zo geraakt wordt? Deze gebeurtenis raakt namelijk aan een oude gebeurtenis. Het triggert een eerder opgedane pijn. Je hersenen spelen vervolgens, zonder dat je het kunt controleren, het scenario af die passend was bij de eerdere emotie en gebeurtenis. Diep verdriet, woede en wat al niet meer. En je voelt je stuurloos. Het is inderdaad alsof je op drift raakt. En misschien schaam je je voor je emoties omdat je je in de ogen van anderen aanstelt. Of misschien voel je wel alles door elkaar. Of helemaal niets: Het "bang-konijn-bevries" scenario. 
door Nicole Zonderhuis 13 okt., 2021
Door deze diepe ontspanning in een staat van hypnose kun je rechtstreeks met het onderbewuste praten zonder dat de kritisch brein hier invloed op heeft. Daarom werkt hypnose! Het omzeilt het kritische brein.
Meer posts
Share by: