LEERPROBLEMEN

LEERPROBLEMEN

Dyslexie, ADHD, ADD, beelddenken, moeite met concentratie.
De basis van deze problemen is meestal ontstaan in de overgang van spelend kind naar lerend kind.  

Kun jij je nog herinneren toen je leerde lezen? Misschien had je er al lang op gewacht, maar waarschijnlijk was je er nog niet helemaal aan toe. Het kind leeft in de wereld van beelden en dingen die concreet zijn, terwijl de letter zelf  niets is. Je kunt er niets mee. Letters zijn een verzameling tekens die staan voor dat wat het aanduidt. Een B, twee O's en een M maken het woord boom, maar het IS geen boom; het is een woord.  
De hersenen moeten een stap maken van de beeldende rechter hersenhelft naar de abstracte linkerhersenhelft. 

De video onderaan deze pagina legt het goed uit.

POES of KAT
Lange tijd vinden de volwassenen het prima als een kind de kat aanduidt als poes. Er wordt geen verschil gemaakt tussen poes of kat. Als het kind op school komt en juf of meester leert hen het woord K-A-T te schrijven, ziet het kind in zijn hoofd de poes thuis of de poes van de buren voor zich. Bij een volgende keer dat het kind deze lettercombinatie ziet zal het weer de associatie krijgen met de poes thuis en zegt, als juf vraagt wat er staat; POES! Nee, zegt de juf, dat staat er niet. 

Op dat moment ontstaat de eerste negatieve leeservaring. Nooit eerder was er een verschil tussen een poes of een kat. Je kunt je voorstellen dat het kind, als dit vaker gebeurt, angst krijgt voor letters. En dat is angst om het fout te doen. Deze angst of negatieve emotie brengt ons in het reptielenbrein: als ons brein in de modus zit van angst en overleving zijn we niet in staat tot logisch nadenken, focus of leren. Als je angst een te groot woord vindt, kun je in ieder geval zien dat het kind
verward is. Door verwarring  zijn de dingen die je ziet, hoort, voelt en ruikt, niet hetzelfde als ze in werkelijkheid zijn.


Deze verwarring noemen we in de Davis Counseling:
desoriëntatie



Toestand van desoriëntatie


Het gevoel van desoriëntatie heeft iedereen. Er bestaat een positieve desoriëntatie als je even wegdroomt, je geïnspireerd raakt door een beeld of zin en je gedachten dwalen af. Dan horen we soms ineens de spreker niet meer. Of lezen onze ogen verder terwijl we de tekst niet tot ons nemen. Meestal komen we vanzelf weer terug bij de spreker of de tekst.
Een ander voorbeeld van desoriëntatie is de lichamelijke sensatie die je hebt als je in een stilstaande trein zit en de trein naast je vertrekt. Dan lijkt het net alsof jouw trein gaat rijden. Het voelt of het echt zo is. Maar dat is niet de realiteit.
Of het fenomeen zeebenen: Als je lang op een boot hebt gezeten, en je loopt weer op de kade, dan heb je nog het gevoel in je lichaam van het deinzen van het water. Of het kinderspelletje waarbij je lang rondjes draait en dan stopt, dan lijkt het alsof de hele wereld draait, maar die draait natuurlijk niet echt.
Anders wordt het als iemand je iets heel belangrijks vertelt, wat je goed moet onthouden, maar uit angst of schrik hoor je niets meer. Zoals bij een gesprek met een arts waar je dan de helft maar opneemt omdat je het voorgaande nog aan het verwerken bent.


Bij kinderen met leerproblemen zie je dat er een onrust en spanning in hun lichaam komt die hen laat wiebelen op hun stoel, alsof hun lichaam - en eigenlijk zijzelf ook - maar een ding wil; de klas uit!
Wat we bijvoorbeeld bij autisten waarnemen als ze gedesoriënteerd raken, of misschien ken je het zelf als je in paniek raakt, is dat alle geluiden ongefilterd en zelfs luider binnenkomen, alles lijkt door elkaar te bewegen en vorm en kleur komt allemaal versterkt binnen. Hier is het beschermende filter uitgeschakeld; waarnemen van wat belangrijk is.

Door verwarring - desoriëntatie - zijn de dingen die je ziet, hoort, voelt en ruikt, niet zoals ze in werkelijkheid zijn.
Je voelt je verward en onzeker.
Je raakt het besef van plaats en tijd kwijt.
Je bent niet in staat normaal te functioneren.
Hierdoor ga je fouten maken en raak je nog meer in verwarring.


Symptomen van dyslexie, dyscalculie en AD(H)D worden veroorzaakt door desoriëntatie.



Van desoriëntatie naar oriëntatie

In Davis Counseling krijg je een oefening die je van desoriëntatie naar oriëntatie brengt.

Door de Davis oefening veelvuldig te trainen leert de client te voelen wanneer hij/zij gedesoriënteerd is.
En hij/zij is in staat zichzelf weer in een ge-oriënteerde staat van zijn te brengen waarin focus, luisteren, lezen en leren mogelijk is.
De hersenen staan als het ware weer in de juiste richting. Dan kan het kind of volwassene zijn volledige potentie en vermogens gaan aanwenden om te groeien.  En hier geldt net als bij elke andere sport of oefening; hoe vaker je traint hoe sterker en beter je wordt.



Voor wie
Voor kinderen die net beginnen met lezen, voor kinderen die vastlopen op school, voor jeugd, jong- en oud volwassenen!

Davis Oriëntatie bij lichamelijke problemen
Juist ook alles waar de hersenen het moeilijk hebben zoals bijvoorbeeld dementie, hersenbloeding, of juist neurologische beschadiging, oog- of gehoorbeschadigingen zou het helpen als de patiënt leert zich weer te oriënteren. Het brein verschuift dan weer naar de juiste modus en krijgt  meer helderheid.


Davis Oriëntatie bij psychische aandoeningen

Aanpak van psychische problemen is lastig als het vermogen tot zelfreflectie afwezig is. Er IS alleen maar die afwezigheid. Men herbeleeft het trauma of denkt vanuit het gewonde kind.

Davis Oriëntatie gecombineerd met PRI kan een vruchtbare behandeling zijn.
Beide technieken heb ik in huis.



Lees ok de blog over BEELDDENKEN

Share by: